Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Premierowy warsztat dla samorządowców w ramach projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, z udziałem m.in. decydentów miast Łodzi, Krakowa, Wrocławia i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), miał miejsce 12 stycznia w Katowicach. Spotkanie odbyło się w ramach konferencji GZM.
Podczas warsztatu, w którym uczestniczyli też przedstawiciele Białegostoku, Gdańska, Gdyni, Poznania i Warszawy, zaprezentowano i dyskutowano nad ścieżką, jaką powinny podążać samorządy rozważające wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) – poczynając od weryfikacji poziomu zanieczyszczeń z transportu drogowego, poprzez ustalenie obszaru strefy i kategorii pojazdów upoważnionych do wjazdu, działania komunikacyjne i edukacyjne po ustanowienie SCT oraz ewaluację jej funkcjonowania.
– Strefy Czystego Transportu to w Polsce nowy instrument, a ich wdrożenie wymaga wypracowania kompromisu pomiędzy ograniczeniem ruchu pojazdów a spodziewanym obniżeniem emisji spalin. Fundamentem są tu oczywiście analizy i badania umożliwiające zgromadzenie niezbędnych informacji o pojazdach poruszających się po mieście i o generowanych przez nie zanieczyszczeniach. Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie zawsze pozwalają rzetelnie ustalić te wartości, dlatego wdrażanie SCT powinno się rozpoczynać od badania emisji spalin z transportu drogowego w warunkach rzeczywistych i weryfikacji, w jakim stopniu te emisje wpływają na jakość powietrza – podkreślił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), partnera projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu”.
Warsztat był też okazją do przedstawienia celu i założeń tego projektu. Uczestnicy spotkania, które odbyło się w formie hybrydowej, zapoznali się z planem działań projektowych skierowanych do samorządów. Jednym z nich będzie wizyta studyjna w Oslo, podczas której przedstawiciele polskich samorządów będą mieli okazję dokładnie zapoznać się z działaniami tego miasta na rzecz czystego transportu. Kilkudniowe Study Tour po stolicy Norwegii obejmie m.in. spotkania z tamtejszymi decydentami i ekspertami oraz jeden z warsztatów w ramach projektu.